mandag 28. mai 2012

Grovt Surdeigsbrød


Jeg har igjen funnet fram boka Nybakt og bakt grove surdeigsbrød.


Etter beregning i brødskala-kalkulatoren på Opplysningskontoret for brød og korn



Jeg har doblet oppskriften, og endret melmålene fra dl til gram, og dette trenger du til 3 store brød bakt i 2 liters former:

Dag 1:

  • 720 g hvetemel
  • 1 pose tørrgjær
  • 6 dl skummet kulturmelk
  • 4 dl vann

Bland hvetemel og tørrgjær, ha i melk og vann og bland til en jevn røre:


Dekk bollen med plast og klede, og la den stå på kjøkkenbenken natta over som jeg gjorde, eller den kan fint stå opptil 2 dager.

Dag 2 ser røra slik ut:


I røra tilsetter du:

  • 500 - 600 g hvetemel (ikke ha i alt på en gang, juster heller etterhvert)
  • 330 g sammalt hvete fin
  • 180 g siktet rugmel
  • 170 g sammalt rug grov
  • 2 dl lunkent vann
  • 1 dl rapsolje
  • 1 ss salt

Bland deigen sammen, ha i hvetemel til deigen er passe - slipper bollen, og elt i kjøkkenmaskin i minst 5 minutter:


Dekk bollen med plast og klede og la deigen heve i en time:


Bak ut 3 brød:


Dekk brødene med et klede og la dem heve i 1 time:


Stekes nederst i ovnen ved 200 grader i ca 40 minutter


Avkjøl på rist:




4 kommentarer:

  1. WOW - så himmelsk gode de ser ut!!
    Disse skal jeg jammen prøve meg på, har en egen evne til ikke å få til brød (og rundstykker..)
    Men disse fristet så at jeg bare MÅ prøve;)

    SvarSlett
  2. blir den ikke hevet mens den står på benken da når har i gjæra med en gang? må man slå den ned flere ganger underveis da eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, du trenger ikke slå den ned den tida den står på benken, bare pass på å bruke en stor nok bolle (min er 6 - 7 liter) og deigen kommer til å falle ned igjen og heve på nytt av seg selv.

      Lykke til

      Slett
  3. ok. det var bra, stått noen timer nå og går bra enda. spennende

    SvarSlett

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake