søndag 4. november 2012

Grovt No-Knead brød


No Knead-metoden er utrolig rask og enkel, for selv om deigen står noen timer så er det ikke mye aktiv tid jeg trenger å bruke på den. Denne gangen har jeg bakt en variant med masse grovt mel, kli, solsikkefrø, linfrø og sesamfrø.

 
Etter beregning i brødskala-kalkulatoren på Opplysningskontoret for brød og korn




Dette trenger du til 2 store brød (2 liters brødformer)

  • 600 g hvetemel
  • 200 sammarlt rug fin
  • 200 g sammalt hvete fin
  • 50 g hvetekli
  • 100 g solsikkefrø
  • 50 g linfrø
  • 50 g sesamfrø
  • 1 ts salt
  • 1 ts tørrgjær
  • 2 ss maltekstrakt / sukker
  • 9 - 9,5 dl vann

Bland alt godt sammen, dekk bollen med plast, og la den stå på kjøkkenbenken natta over (12 - 18 timer)

Hell deigen over på et stykke bakepapir godt strødd med hvetemel, og brett og vend mel inn i deigen til den blir litt mer håndterbar / mindre klissete. Form to brød, legg disse i godt smurte former på 2 liter.

Dekk brødene med et klede og la heve i 2 timer.

Stekes nederst i forvarmet ovn ved 220 grader i 30 minutter.

Avkjøl på rist:


2 kommentarer:

  1. Hei
    Tusen takk for en fin oppskrift.
    jeg holder på å bake denne nå i dette øyeblikk. Mamma brukte å bake brød da jeg var ungdom men hun hadde aldri en oppskrift. Jeg visste hvordan brødet så ut og ingrediensene så fikk jeg se dette brødet som ligner. Da kjente jeg at jeg ble glad for min mor lever ikke lenger så jeg får aldri den oppskriften som hun brukte. Takk igjen for oppskriften. jeg gjorde noen endringer på oppskriften tok 1/2pk med gjær, sammalt hvete grov og 2 ss lys sirup istedenfor sukker. 2 ss olje også.

    SvarSlett
  2. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake