lørdag 3. mars 2012

Rugbrød


Har prøvd meg på rugbrød med enkel surdeig, for etter jeg bakte Valnøttbrød med enkel surdeig, så fikk jeg lyst til å prøve det samme med siktet rugmel.



Dag 1:

  • 6 dl lunkent vann
  • 500 g siktet rugmel

Bland vann og rugmel, dette blir en ganske tykk røre. Dekk med plast og la blandingen stå i romtemperatur natta over.

Dag 2:

Blandingen hadde ikke begynt å boble like mye som blandingen med hvetemel i Valnøttbrødene, så derfor er jeg litt usikker på om det å la blandingen stå natta over egentlig hadde så mye å si for resultatet.

Blandingen ble i hvertfall veldig seig, og litt mørkere, og jeg helte den over i bollen til kjøkkenmaskina og tilsatte:

  • 100 g sammalt rug grov
  • 100 g sammalt rug fin
  • 250 - 350 g hvetemel
  • 1 pose tørrgjær
  • 1/2 dl rapsolje

Blandes sammen til "akkurat passe deig"... jeg måtte justere med enda litt mer hvetemel før deigen ble slik jeg ville ha den. Lot da maskinen elte deigen i ca 10 minutter.

Dekk bollen med plast og hev i 1 time.

Bak ut 2 brød, legg disse i 1 1/2 liters former og etterhev under klede i 45 minutter.

Sett stekeovnen på 200 grader, og senk temperaturen til 180 grader i det du setter inn brødene.
Stek i ca 35 - 40 minutter.

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake