torsdag 29. september 2011

Belgiske vafler


Første gang jeg smakte Belgiske vafler var på en Mix - kiosk, og jeg syntes det var de beste vaflene jeg noen gang hadde smakt. Så julegaveønsket om Belgisk vaffeljern ble en selvfølge så fort disse dukket opp i butikkene. Jeg har prøvd ut MANGE oppskrifter, men aldri fått den riktige "Mix - kiosk - vaffel"- smaken og konsistensen igjen... ikke før jeg prøvde denne oppskriften.....


Jeg fant denne oppskriften på Passion 4 Baking, en blogg som absolutt er verdt et besøk, for der er det mye fristende.

Dette trenger du til ca 10 vafler
  • 500 g hvetemel
  • 400 g sukker
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 4 egg
  • 2,5 dl melk
  • 250 g margarin

 Vei opp hvetemel:


Og sukker:


 Mål opp bakepulver:


...og vaniljesukker:


Ha alt dette tørre (hvetemel, sukker, bakepulver og vaniljesukker) i en bolle:


Og bland godt:




...til alt er godt blandet:


Ha eggene i en annen bolle:


Visp eggene godt sammen:


Mål opp melk:


Vei opp margarin:


... og smelt margarinet:


Hell melken i de vispede eggene (selv om det ikke er så lett å se her...):


Hell i det smeltede margarinet:


Tilslutt har du i alt det tørre:






Visp røren sammen:


Til den blir jevn og fin:


Røren blir ganske tykk, og det holder at den står og sveller i 20 - 30 minutter:


Varm opp vaffeljernet:


Det holder å smøre jernet med litt olje før du har i røre til den første vaffelen:


Ha i røre:


Her måtte jeg prøve meg litt fram for å finne ut hvor mye røre jeg skulle ha i jernet (derfor blir det også litt søl rundt jernet...):


Ferdigstekte:


Klar til servering:


Lykke til :o)

2 kommentarer:

  1. Belgiska våfflor är så gott, har också ett våffeljärn för sådana våfflor hemma :-)

    SvarSlett
  2. Mmm, enda en fristelse..... Tusen takk for den koselige pakken jeg fikk fra deg! <3

    SvarSlett

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake