lørdag 27. august 2011

Grove Baguetter


Baguetter som er laget av det jeg fant i skapet.


Denne oppskriften gir 6 baguetter:

  • 500 g Regal melblanding - Bondebrød
  • 100 g hvetemel
  • 100 g sammalt hvete fin
  • 200 g siktet rugmel
  • 100 g havregryn
  • 50 g sesamfrø
  • 1 ts salt
  • 2 ss sukker
  • 1 1/2 pose tørrgjær
  • 5 - 6 dl lunkent vann
  • 1/2 dl olje

Bland sammen alt det tørre før du blander i vann og olje. Elt dette godt sammen, i ca. 5 minutter med kjøkkenmaskin, eller så lenge du orker for hånd....

La deigen heve til dobbel størrelse i ca 30 - 40 minutter.

Ferdig hevet:


Jeg er veldig glad i alle dingsene fra Clas Ohlson som gjør hverdagen enklere, og dette baguett-stekebrettet er helt genialt:


Bak ut baguettene, legg de i brettet, og skjær snitt:


La de etterheve i ca 30 minutter:


Stek midt i ovnen ved 190 grader i ca 15 minutter.

Mens baguettene steker kommer "over-oppsynet" for å se til at alt går riktig for seg:


Ferdigstekte:


Flytt de over på rist med en gang de er tatt ut av ovnen:


Jeg bakte ut rundstykker av halvparten av deigen, og disse stekte jeg ved samme temperatur og like lenge som baguettene.

Lykke til :o)

1 kommentar:

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake