fredag 29. juli 2011

Gulrotmuffins


Gulrotmuffins er en av mine favoritter, og disse som er bakt på en eggedosisbasert røre er vel egentlig en cupcake. De er uansett gode, særlig glasuren :o)



Dette trenger du til ca 25 - 30 medium muffins:


  • 4 egg
  • 3 dl sukker
  • 3 dl hvetemel
  • 2 ts natron
  • 2 ts kanel
  • 1 ts salt
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 1/2 dl olje (f.eks. rapsolje)
  • 5 dl revne gulrøtter

Sett stekeovnen på 180 grader

Ha egg og sukker i en bolle:


 Pisk eggedosis:


Bland hvetemel, natron, kanel, salt og vaniljesukker i en egen bolle:


Sikt det i eggedosisen:


Rør inn melet bare til melet har blandet seg med resten (med miksmaster på lav hastighet):


Tilsett oljen og bland:


Tilsett gulrøttene:


Vend de forsiktig inn med en slikkepott:


Fyll medium muffinsformer ca. 3/4 fulle:


Stek ved 180 grader, midt i ovnen i ca 20 minutter:


La muffinsene stå i brettet 5 minutter etter steking:


Før de flyttes over på rist for videre avkjøling:



Glasur:

Dette trenger du:


  • 1 pk Philadelphiaost - ikke Light, som jeg tok feil og kjøpte, det gjorde kremen litt løsere enn den pleier å bli, men smaken var like god
  • 80 g margarin
  • 180 - 200 g melis
  • 1 ts vaniljesukker

La osten og margarinet bli temperert:


Pisk ost og margarin til det blir luftig:


Tilsett melis og vaniljesukker:


Pisk videre til kremen er blandet og luftig:


Fyll kremen i en sprøytepose, og setter du posen i en smal mugge e.l blir den mye enklere å fylle:




Ferdig glaserte muffins: (og øvelse gjør mester... håper jeg ;o)


Lykke til :o)

1 kommentar:

  1. Den beste kaken jeg vet er gulrotkake, nam nam.
    Så innbiller jeg meg at så snart man får litt gulrot i, så blir det veldig sunt :) Jeg synes det er trist at jeg er intolerant overfor gluten. Vet ikke om disse kakene blir like fine om jeg baker dem av glutenfritt mel. Alt blir liksom så "flatt", synes jeg.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake