tirsdag 26. juli 2011

Frokostmuffins med blåbær


Disse muffinsene inneholder veldig lite sukker, grovt mel og olje, og de kan med (nesten helt) god samvittighet spises som frokost


Dette trenger du til 12 medium muffins:

  • 1 dl sammalt hvete fin
  • 2 dl hvetemel
  • 1 ss sukker
  • 2 ts bakepulver
  • 1 dl melk
  • 1 dl rapsolje/solsikkeolje el. annen smaksnøytral olje
  • 2 egg
  • 3 dl blåbær
  • 1 ss hvetemel

Sett stekeovnen på 175 grader.

Bland alt det tørre i en bolle:


Hell i melk, olje og lett sammenpiskede egg:


Rør dette raskt sammen, ikke rør for mye slik at røra blir seig


Bland blåbæreen med 1 ss hvetemel: (dette gjøres for at bærene ikke skal synke til bunnen av formene under steking)


Hell bærene i røra:


Og bland bærene forsiktig sammen med resten, min røre ble ganske marmorert av blåbærene, men det er da en gang blåbærmuffins, så det gjør ikke så mye...


Sett papirformer i et muffinsbrett:


Fyll formene ca. 3/4 fulle:


Stek ved 175 grader i 20 minutter.

La muffinsene stå i brettet i 5 minutter etter steking:


Flytt muffinsene over på en rist for videre avkjøling:


Lykke til :o)

2 kommentarer:

  1. Kanon med lite nyttigare muffins :-)

    SvarSlett
  2. Hei,
    Her kommer en kommentar tre år etter blogginnlegg :) Det trikset med blåbærene og mel var jeg ikke klar over, men det er jo veldig smart. Takk for tipset! Det har jeg tidligere nemlig erget meg over :-D

    SvarSlett

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake