lørdag 18. august 2012

Havrebrød


I sommer har det ikke blitt så mye baking, og heller ikke blogging. Men brød har jeg bakt, denne gangen havrebrød etter oppskriften fra Åpent Bakeri.


Etter beregning i brødskala-kalkulatoren på Opplysningskontoret for brød og korn



Oppskriften (som jeg har justert litt) har jeg funnet i denne boka, og det er flere oppskrifter i denne som jeg tenker å prøve:


Dette trenger du til 3 brød i 1,5 liters former:

  • 700 g hvetemel
  • 100 g sammalt hvete fin
  • 100 g sammalt rug fin
  • 400 g store havregryn
  • 9 dl vann - som holder ca 20 grader/romtemperatur.
  • 2 ts salt
  • 40 g gjær (jeg brukte 50 g/1 pose tørrgjær)
  • 2 ss maltekstrakt

Bland hvetemel, sammalt hvete og sammlt rug med gjær, salt, maltekstrakt og 8 dl av vannet. Kjør deigen i kjøkkenmaskin til deigen slipper bollen, og tilsett den siste dl av vannet. Elt videre med kjøkkenmaskin i tilsammen 10 minutter. Deigen blir løs, men det skal den være.

Tilsett havregryn og elt videre til havregrynene er jevnt fordelt.

Dekk bollen med plastfolie og la den heve i 60 minutter.

Form tre brød, legg disse i smurte former og etterhev under klede i ca. 40 - 50 minutter, til de er blitt dobbelt så store.

Stekes nederst i ovnen ved 200 - 220 grader i 35 - 40 minutter.

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tittet innom, og legg gjerne igjen noen ord, det setter jeg pris på.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Takk for at du tittet innom, og velkommen tilbake